sunnuntai 9. lokakuuta 2011

Pyhäpäivän jutustelua

Minulla on pitkä liuta luettuja kirjoja odottamassa arvostelua, mutta jostain syystä olo on liian levoton arvion kirjoittamista ajatellen, joten ajattelin raapustaa tänne jotain yleisiä juttuja. Jospa se kirjoitusvire vaikka sitten löytyisi...

Viime aikoina blogeissa, ainakin Sannalla ja Marjiksella, on ollut keskustelua arvostelukappaleista; pitäisikö arvostelukappaleista mainita aina erikseen ja vaikuttavatko ne jotenkin arvostelun luotettavuuteen. Minä en ole merkinnyt erikseen arvostelukappaleita, koska en ole itsekään kiinnostunut siitä mistä bloggarit kirjansa hankkivat. En aio vastaisuudessakaan mainita kirjan alkuperää ellei se ole välttämätöntä, mutta muokkasin esittelysivuani ja lisäsin sinne monen muun bloggaajan tavoin  tietoa siitä, mistä saan kirjoja ja miten niitä arvioin. 

Mainittakoon tässä vielä, että suurimman osan kirjoista hankin kirjastosta ja lisäksi ostan kirjoja joko uutena kaupasta tai käytettynä divarista. Toisinaan saan kirjoja myös arvostelukappaleena. Kaikkia blogissani esittelemiä kirjoja yhdistää se, että olen valinnut ne omia mielenkiinnon kohteiden mukaan eikä alkuperä ei koskaan vaikuta siihen mitä mieltä kirjasta olen.

Aiemmin mainitsin Vauhtisokeus iski -postauksessani miten innostuin varailemaan kirjastosta kauhean kasan kirjoja kun ilmaiseksi sain. Nyt olen jumiutunut kaikkien varailemieni kirjojen kanssa suohon, jossa minulla on kauhea kasa aloitettuja kirjoja. Aina kun aloitan jotain kirjaa tulee kirjastosta joku vielä kiinnostavampi kirja, jota alan lukea ja aiempi kirja jää kesken. Nyt olen siinä surkeassa tilanteessa, että minulla on kymmenen (!) kirjaa kesken. Niinpä kaipailisin teidän apuanne, sillä lisäsin tuonne sivupalkkiin kyselyn, jossa voit ehdottaa kirjaa joka kannattaisi lukea ensin tai josta haluaisitte lukea arvioni. Jos siten saisin jotain tolkkua tähän hommaan.

Minua on viime aikoina himottanut uudistaa blogin ulkoasua. Ensiksi lisäsin kaikki sivut tuolta sivupalkista tuonne ylös ja vielä olisi suunnitelmissa siivota keskeneräiset haasteet sivupalkista tuonne ylös yhtenäiseksi sivuksi, jonka toivon tuovan selkeyttä ulkoasuun. Tuosta valtaisasta kirjastonkirjamäärästä johtuen kaikki haasteeni polkevat paikallaan. Esim. 10 klassikkoa -haasteeseen en ole saanut luettua yhtäkään kirjaa:) Noh, onhan tätä vuotta vielä pari kuukautta jäljellä etten ihan nollille jäisi. 

Syyskuusta lähtien olen merkkaillut lukemieni kirjojen perään sivunumerot, ilmestymisvuoden ja kustantajan, mutta olen miettinyt myös kirjojen pisteyttämistä asteikolla 1-5. Monissa blogeissahan näitä pisteytyksiä on käytössä ja minusta se on kivan selkeä tapa tuoda esille se oma mielipide. Syy miksi näitä pisteitä ei blogissani ole on se, että luen hirveän harvoin kirjoja, joille antaisin 5 tai 1 pistettä (huonot kirjat jätän heti kesken). Suurin osa sijoittuisi välille 3-4, joten voi olla turhauttavaa merkkailla pisteitä esiin enkä tiedä saisiko lukija mitään pisteistä irti. Mutta mitä mieltä te olette, pitäisiköluetut kirjat pisteyttää?

Leppoisaa sunnuntai-iltaa kaikille, toivottavasti huomenna on vuorossa kirja-arviokin.

4 kommenttia:

Maija kirjoitti...

Tiedätkö mitä, mulla on melkein samanlainen kirjasuma täällä! Tosin olen onnistunut lyhentämään kirjastolainojen pinoa yhdeksään kirjaan, mutta silti... On todella hankalaa keskittyä yhteen kirjaan, kun hylly notkuu ihan yhtä mielenkiintoisista uutuuksista :/ (ja kaksi kirjaa on edelleen varauksessa! toivottavasti niiden saamiseen menee kauan.)

Villis / Villasukka kirjahyllyssä kirjoitti...

Minullakin on jonkinlainen kirjastolainajumi päällä. Olen uusinut lainoja uudelleen ja uudelleen. Omat ja muualta lainatut kirjat menivät edelle, muutaman olen sentään jo lukenut ja palauttanut kirjastoonkin. Pakko ryhdistäytyä ja lukea jo lainatut pois ennen uusia (tosin yksi varaus on voimassa kirjastossa).

Maija kirjoitti...

Minun blogissani on jotain sinulle :)

Susa P. kirjoitti...

Maija, vau, yhdeksän kirjastolainaa. Tuohon kun pääsisi. Nuo varaukset on kyllä jännä juttu: miten ne tupsahtavat kirjastosta tietysti juuri silloin kun lukemattomia kirjoja on kasa.

Tunnustus kopattu, kiitos paljon! Vastailen kunhan ennätän.

Villasukka kirjahyllyssä, on aika paha tuo kirjojen uusimismahdollisuus, sitä tulee usein käytetty se maksimimäärä:)