maanantai 4. heinäkuuta 2011

Loistava lähtö

Kirjakauppiaiden ja kirjastovirkailijoiden mukaan kesällä luetaan paljon dekkareita ja jännitystä ja ainakin omalla kohdallani allekirjoitan tuon täysin, sillä minulla on tälläkin hetkellä luvun alle ja arviointia odottamassa useampikin jännityskirja. Jännitystä on myös kuvassa oleva Leila Simosen Loistava lähtö, kirja, jonka nimi herättää kaikenlaisia mielleyhtymiä varsinkin, kun takakannessa kerrotaan kirjan kertovan vanhustenhoidosta ja hoivapalveluista.

Kirjan kirjoittaja Leila Simonen on yhteiskuntatieteiden tohtori, kouluttaja ja dekkarikirjailija. Simosen uusin kirja, Loistava lähtö, on hänen viides dekkarinsa ja kirjan päähenkilönä häärii edelleen hänen muista rikoskirjoistaan tuttu rikospoliisi Susanna "Susi" Teräsvuo. Simosen tyyliin kuuluu kirjoittaa yhteiskunnallisista ja ajankohtaisista aiheista, kuten Loistavan lähdön vanhuuspolitiikka: aiemmin hän on käsitellyt kirjoissaan mm. lasten tekemiä rikoksia, prostituutiota ja narsismia. Tässä kirjassa Susi kokee vanhustenhoidon ongelmat ja epäkohdat henkilökohtaisesti, sillä hänen dementoitunut tätinsä tarvitsee hoivaa. Lisäksi Susi joutuu työnsä puolesta selvittelemään kotona kuolleena löydetyn mummon tapausta sekä tapausta, jossa vanhemmat naiset ottavat ilon irti elämänsä viime metreillä nuorten ghanalaisten miesten kanssa. Yksinhuoltajuus, rankka työputki ja piruileva kollega saavat Susin hermot kiristymään äärimmilleen, mutta onneksi arkea piristää uusi romanssi komean ja mukavan työkaverin kanssa.

Olen tykännyt lukea näitä Susi Teräsvuo -dekkareita, sillä kirjat on mutkattomasti kirjoitettu ja
juonenkuljetus toimii. Kirjat ovat vähän samantyyppisiä kuin Maria Kalliot, sillä näissäkin on kirjoitettu yhteiskunnallisista aiheista, lasikatoista ja uran ja äitiyden yhteensovittamisesta. Loistava lähtö oli kuitenkin pienoinen pettymys muiden kirjojen rinnalla; kirjassa oli minusta turhan paljon paasausta vanhustenhoidon tilasta ja muutenkin aika paljon toistoa, mikä teki kirjasta ajoittain raskasta luettavaa. Plussaa kirja sai kuitenkin kiinnostavasta ja ajankohtaisesta aiheesta.

3½/ 5

3 kommenttia:

Erja Metsälä kirjoitti...

Olen varmaan sisäistänyt tuon uskomuksen kesästä ja dekkareista, kun nyt pitkän tauon jälkeen olen taas kaivannut dekkaria luettavaksi. Tuolla on odottamassa Cedervallin "Ajattelen sinua kuolemaasi saakka", toivottavasti se vastaa tarpeeseen.

Leila Simonen on minulle ihan uusi tuttavuus, täytyy laittaa nimi muistiin!

Susa P. kirjoitti...

Erja, minulla on nyt Cedervall kesken ja ainakin minulle se toimii. Suosittelen tutustumaan Simoseen.

Päiväkävelyllä kirjoitti...

Minä myös olen pitäntyt Simosen dekkareista. Harmi vain, että Loistava lähtö tuntuu katoavan teemansa (vanhustenhoito) taakse. Tiivistämällä ja saarnausta vähentämällä Loistava lähtö olisi toiminut paremmin.